Waar bestaat het coachingstraject uit?

Het coachingstraject bestaat uit een 7-stappenplan met veel verschillende onderwerpen. Deze onderwerpen bespreken we aan de hand van jouw situatie. De gesprekken vinden bij jou thuis plaats in je eigen vertrouwde omgeving. Het voordeel daarvan is dat alle benodigde informatie binnen handbereik is.

Tijdens het hele traject ben ik online bereikbaar voor tips en tools en om eenvoudige vragen te beantwoorden zodat je niet hoeft te wachten op een volgend bezoek. Wel zo handig!

Snel beginnen!

Jij hebt de knoop doorgehakt en wilt nu ook snel wat aan je situatie doen. Dat kan, want een budgetcoach kent geen wachttijden en bureaucratische rompslomp maar kan direct aan de slag. Zodra je telefonisch of via deze website Contact.  hebt gelegd maken we snel een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Daarbij bespreken we je wensen. Aan de hand van een paar eenvoudige vragen kan ik vaststellen of ik je kan helpen. In dat geval maken we een vervolgafspraak voor een intakegesprek.

Stap 1: Intakegesprek

Tijdens het intakegesprek bespreken we jouw persoonlijke situatie, je budget en de toestand van je administratie. Verder hoor ik graag van je wat je zou willen bereiken. Zelf leg ik uit hoe ik werk en bespreken we het coachingstraject. Het intakegesprek duurt ca. 90 minuten.

Stap 2: Inventarisatie financiële gegevens

Na het intakegesprek maak ik een maandoverzicht van alle inkomsten en uitgaven. Uitgaven worden gesplitst in vaste lasten (maandelijks terugkerende) en zgn. variabele lasten zoals voor levensmiddelen, kleding e.d. Ik maak dit overzicht met behulp van je betaalgegevens van de afgelopen 3 maanden en andere financiële documenten zoals salarisstroken e.d.

Stap 3: Opstellen Plan van Aanpak

Op basis van de door jouw verstrekte informatie en gegevens kan ik een plan van Aanpak opstellen. Hierin staat een beschrijving van je persoonlijke en financiële situatie, jouw doelstellingen en een beschrijving van het afgesproken coachingstraject. Een van de belangrijkste onderdelen van het PVA is de analyse (mijn bevindingen) van de financiën. Met behulp hiervan stel ik een voorlopig budgetplan op.

Stap 4: Bespreken en vaststellen Budgetplan

We bespreken het voorlopige budgetplan. Het budgetplan bestaat uit een overzicht waarbij de inkomsten en de uitgaven weer in balans zijn gebracht; waar evt. betalingsregelingen,  reserveringen en spaardoelen zijn opgenomen. Om dit plan haalbaar te maken zul je keuzes moeten maken binnen je budget. We bespreken de mogelijkheden en je keuzes. Het resultaat is een budgetplan waarmee je een nieuwe start maakt met je financiële situatie

Stap 5: Inrichten (digitale) administratie

Deze stap gaat over het inrichten van een administratie. We bespreken hoe je om kunt gaan met het afhandelen van je post, de manier waarop je gegevens bewaard, welke documenten belangrijk zijn en wat er allemaal digitaal te regelen is. We passen de theorie meteen toe in de praktijk door je eigen administratie overzichtelijk te ordenen.

Stap 6: Zelf aan de slag!

De komende periode ga je zelf aan de slag met je budgetplan en de opgezette administratie.

Stap 7: Evaluatie en periodieke check-up

We sluiten onze samenwerking af met een evaluatiegesprek. We kijken terug op het traject en stellen vast waar je nu staat. Dit gesprek duurt ca. 30 minuten.

In het begin is het niet altijd even makkelijk om je aan het budgetplan te houden. Af en toe wat hulp kan dus best fijn zijn. Met een periodieke check-up (bijvoorbeeld 1 keer per 2 maanden) voorkom je dat je weer terugvalt in je oude financiële gedrag. Dat zou zonde zijn van al je inspanning!

Incidentele financieel-administratieve vraagstukken

Heb je je huishoudfinanciën en administratie al tip – top in orde maar heb je een vraagstuk met uitzoekwerk waar je geen raad mee weet of tijd voor hebt? Ik kan je dit uit handen nemen, ik werk je vraagstuk uit en geef je een schriftelijk uitgewerkt antwoord.