Je hebt de knoop doorgehakt, en nu?

Het is lastig om hulp te vragen maar nu je de knoop hebt doorgehakt wil je ook snel beginnen. Dat kan, want een budgetcoach heeft geen last van bureaucratische rompslomp en kan direct aan de slag. Nadat je contact hebt opgenomen kan ik aan de hand van een paar eenvoudige vragen vaststellen of ik je kan helpen. Als dat het geval is kunnen we doorgaans binnen een week starten met het coachingstraject.

Het traject bestaat uit 7 logische stappen waarin alle onderwerpen over geld binnen je huishouden worden besproken en in de praktijk toegepast. Een traject duurt planmatig tenminste 13 uren. In het geval van (beginnende) schulden zal dat ongeveer 16 uur zijn.

Het is ook mogelijk om alleen een financiële scan te laten opstellen. Ik inventariseer je financiële gegevens en onderzoek hoe je je financiën en administratie hebt georganiseerd en kom dan met een schriftelijk advies. Dit maatwerktraject zal ca. 4 uren in beslag nemen. Daarna kun je zelf gericht aan het werk met evt. verbeterpunten.

De gesprekken vinden zoveel mogelijk bij jou thuis plaats in je eigen vertrouwde omgeving en op tijdstippen dat het jou uitkomt. Het voordeel daarvan is dat alle benodigde informatie binnen handbereik is. Tijdens het hele traject ben ik beschikbaar voor tips en tools en om eenvoudige vragen te beantwoorden. Dan hoef je niet te wachten op een volgend bezoek. Wel zo handig!

Stap 1: Intakegesprek

Binnen 5 werkdagen na je aanmelding maken we een afspraak voor een intakegesprek. In dit gesprek bespreken we jouw persoonlijke situatie, je budget en de toestand van je administratie. Ook luister ik naar wat je graag zou willen bereiken en wat je motivatie is. Zelf leg ik uit hoe ik werk, wat je van mij kunt verwachten en bespreken we het coachingstraject. Het intakegesprek duurt max. 90 minuten. Het gespreksverslag komt terug in het Plan van aanpak.

Stap 2: Inventarisatie financiële gegevens

Na het intakegesprek maak ik een inventarisatie van alle bekende financiële gegevens. Ik doe dit met behulp van je betaalgegevens van de afgelopen 3 maanden en andere financiële documenten zoals salarisstroken e.d. Deze werkzaamheden voer ik uit op mijn eigen werkplek; dit duurt gemiddeld 120 minuten.

Als er schulden zijn stel ik een overzicht op met schuldeisers, bedragen, onderliggende correspondentie en evt. betalingsafspraken. Dit duurt gemiddeld 75 minuten.

Stap 3: Analyse van gegevens en opstellen Plan van Aanpak

In deze stap combineer ik alle verzamelde gegevens en stel ik een Plan van Aanpak op. Hierin staat een beschrijving van je persoonlijke en financiële situatie, jouw doelstellingen en het afgesproken coachingstraject. Een van de belangrijkste delen van het plan zijn mijn bevindingen over de financiën. Met behulp hiervan stel ik een voorlopig budgetplan op. Met deze stap ben ik gemiddeld 120 minuten bezig.

Stap 4: Bespreken en vaststellen Budgetplan

We bespreken het voorlopige budgetplan. Dit bestaat uit een duidelijk overzicht van inkomsten, uitgaven, reserveringen en evt. betalingsregelingen. Uitgaven worden gesplitst in vaste lasten (maandelijks terugkerende) en variabele lasten zoals voor levensmiddelen, kleding e.d. Met dit overzicht wordt in een oogopslag duidelijk wat je bestedingspatroon is en wat je aan het einde van de maand overhoudt of tekort komt. Om te komen tot een definitief budgetplan zul je keuzes moeten maken binnen je budget. We bespreken de mogelijkheden en je keuzes. Het resultaat is een een maatwerk budgetplan waarmee je een nieuwe start maakt met je financiële situatie. Het bespreken van deze stap varieert in tijd van 1,5 – 2,5 uur.

Wanneer er schulden zijn treffen we betalingsregelingen met alle schuldeisers. Deze verwerken we in het budgetplan. Duur ongeveer 90 minuten.

Stap 5: Inrichten (digitale) administratie

Deze stap gaat over het inrichten van een administratie en wat daar allemaal bij komt kijken. We bespreken hoe je om kunt gaan met het afhandelen van je (digitale) post, de manier waarop je gegevens bewaard, welke documenten belangrijk zijn en wat er allemaal digitaal te regelen is. Het bespreken van alle onderwerpen duurt gemiddeld 90 minuten. Het op orde brengen van de administratie is natuurlijk afhankelijk van de huidige toestand ervan. We maken afspraken of je dit helemaal alleen wilt doen of dat ik daarbij help.

Stap 6: Zelf aan de slag!

De komende periode ga je zelf aan de slag met het budgetplan en de opgezette administratie. In deze periode ben ik telefonisch en per mail beschikbaar voor adviezen en tips. Wanneer het nodig is breng ik een huisbezoek.

Deze periode duurt doorgaans twee tot drie maanden met gemiddeld 180 minuten aan ondersteuning.

Stap 7: Evaluatie; waar sta je nu?

We sluiten het stappenplan af met een evaluatiegesprek. We kijken terug op het traject en stellen vast waar je nu staat. Dit gesprek duurt ca. 30 minuten en wordt vastgelegd in een beknopt verslag.

Nazorg en incidentele ondersteuning!

  • In het begin is het niet altijd even makkelijk om je aan het budgetplan te houden. Af en toe wat hulp kan dus best fijn zijn. Met een periodieke check-up (bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal) voorkom je dat je weer terugvalt in je oude financiële gewoontes. Dat zou zonde zijn van al je inspanning!
  • Heb je je huishoudfinanciën en administratie al tip – top in orde maar heb je een vraagstuk met uitzoekwerk waar je geen raad mee weet of tijd voor hebt? Ik kan je dit uit handen nemen, ik werk je vraagstuk uit en geef je een schriftelijk uitgewerkt antwoord.